Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju została założona w 2007 roku przez prof. Leszka Balcerowicza. Organami FOR są Rada oraz Zarząd. Rada nadzoruje działalność FOR oraz wyznacza główne kierunki działań. Zarząd kieruje bieżącą działalnością FOR. FOR przestrzega w swojej działalności jawności, apartyjności, jakości, a jej działalność nie jest nastawiona na zysk, co szczegółowo regulowane jest w Kodeksie Etycznym Fundacji FOR. Zasady i warunki przyjmowania darowizn, spadków, zapisów, dotacji i subwencji oraz uzyskiwanie dochodów z innych źródeł zgodnych ze statutem Fundacji, w tym zarządzanie funduszem rezerwowym FOR, regulowane są w Kodeksie Dobrych Praktyk w obszarze finansowania działalności Fundacji FOR.
Jesteśmy think-tankiem. Podstawą naszej pracy jest rzetelna analiza większości obszarów polityki gospodarczej i prawa oraz, poza diagnozą, tworzenie rekomendacji dla rządzących i dla opinii publicznej.
Badania i analizy. Przygotowujemy autorskie raporty i analizy dotyczące polityki gospodarczej w Polsce. Analizujemy trendy i publikacje światowe. Ponadto komentujemy bieżące wydarzenia mające wpływ na gospodarkę: w szczególności krytykujemy decyzje przeczące wolności gospodarczej i popieramy rozwiązania dla niej korzystne. Punktem wyjścia jest dla nas długookresowy wzrost gospodarczy i stałe poszanowanie zasad państwa prawa.
Komunikacja. Zależy nam na jak najszerszym dotarciu do opinii publicznej i decydentów. Uczestniczymy w konsultacjach społecznych, a przede wszystkim jesteśmy aktywni w mediach, gdzie nasi eksperci kilkanaście razy w tygodniu prezentują wyniki naszych analiz. Jesteśmy aktywni w mediach społecznościowych i w internecie.
Wydarzenia specjalne. Organizujemy seminaria tematyczne, konferencje, spotkania z ekspertami dla studentów, przedsiębiorców, dziennikarzy. Pod marką FOR Poleca promujemy lub współwydajemy książki oraz audiobooki autorów polskich i zagranicznych. Współpracujemy z wieloma instytucjami dla których, podobnie jak dla nas, zmniejszenie ingerencji państwa w gospodarkę i życie obywateli jest ważnym elementem poprawy życia w Polsce.
Edukacja. Organizujemy szereg wydarzeń edukacyjnych między innymi Szkoły Leszka Balcerowicza dla studentów oraz Komiksy Ekonomiczne – jeden z największych projektów edukacji ekonomicznej w Polsce dla uczniów.
Misją FOR jest zwiększanie w społeczeństwie aktywnego poparcia dla szerokiego zakresu indywidualnych wolności (w tym zwłaszcza wolności gospodarczej) oraz – co się z tym wiąże – dla podnoszenia poziomu praworządności w państwie. Celem jest też odpowiednio zmniejszanie poparcia i wzmacnianie w społeczeństwie oporu wobec rozwiązań idących w przeciwnych kierunkach.
Szeroki zakres wolności i podniesienie praworządności są m. In. konieczne do tego, aby Polska mogła nadal realizować swój historyczny cel: dochodzić do poziomu życia Zachodu.
Zasadnicze rozszerzenie indywidualnych wolności i podniesienie praworządności nastąpiło w 1989 r. w Polsce wraz z upadkiem socjalizmu – najbardziej represywnego współczesnego ustroju – i możliwymi dzięki temu reformami. Odwrotną stroną tego procesu była radykalna przebudowa zakresu i struktury państwa. Wiele jednak zostało do zrobienia. A ponadto – nawet w demokracji – wolność, zwłaszcza gospodarcza oraz praworządność, wymagają stałej i silnej obrony.
Indywidualne wolności obejmują wolność polityczną rozumianą współcześnie jako wolne wybory, wolność słowa i mediów, wolność podróżowania, wolność zrzeszania się oraz szeroko rozumianą wolność gospodarczą, której rdzeniem jest swobodna, a więc prywatna przedsiębiorczość (własność) oraz szeroki zakres wolności umów czyli – łącznie – wolny rynek. Owe wolności są podstawowymi, klasycznymi, materialnymi prawami człowieka.
Poziom praworządności wyraża się w stanowieniu prawa i jego egzekwowaniu. Poziom praworządności jest tym wyższy, im:
Szeroki zakres indywidualnych wolności istnieje tylko wtedy, gdy państwo jest silnie i trwale ograniczone, i to dwojako:
Szeroki zakres indywidualnych wolności wymaga również, aby państwo dobrze chroniło jednych ludzi przed jasno zdefiniowanymi formami agresji ze strony innych ludzi: z zewnątrz (obrona narodowa) lub z wewnątrz (przeciwdziałanie elementarnej przestępczości). Ta funkcja stanowi wręcz rację istnienia państwa. W pewnych sytuacjach może istnieć konflikt miedzy wymaganiami praworządności, a funkcją ochronną państwa, np. bardzo rygorystyczne kryteria dopuszczalności dowodów w procesie karnym mogą przyczynić się do uniewinniania przestępców, choć jednocześnie chronią osoby niewinne przed karami sądowymi. W większości państw, a wśród nich z całą pewnością w Polsce, można i należy zarówno wzmacniać praworządność jak i funkcję ochronną państwa.
Przy państwie silnie ograniczonym, a jednocześnie skutecznym w realizacji tej funkcji, mogą działać dwa potężne społeczne mechanizmy rozwiązywania przez ludzi ich własnych problemów:
Triada: państwo silnie ograniczone – wolny rynek – prężne społeczeństwo obywatelskie stanowi w naszym przekonaniu, które wywodzimy z badań i doświadczeń, najlepszy ustrój dla wolnych i odpowiedzialnych ludzi. Nie ma immanentnego konfliktu między państwem, a wolnym rynkiem. Wolny rynek wymaga państwa, ale określonego typu: silnie ograniczonego i skutecznego w realizacji funkcji ochronnej. Takie państwo umożliwia też rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Jego przeciwieństwem było państwo socjalistyczne, które odbierało ludziom wszystkie podstawowe wolności i – m.in. dlatego odznaczało się niskim poziomem rządów prawa. (Egzekwowanie rozbudowanych zakazów wymagało rozbudowanego aparatu nadzoru i represji na czele z policją polityczną). Przy takim państwie nie było miejsca ani dla wolnego rynku, ani dla legalnego społeczeństwa obywatelskiego. Są też inne państwa, które silnie wypierają wolny rynek i/lub społeczeństwo obywatelskie. Reprezentują one różne kombinacje takich cech, jak rozbudowany interwencjonizm (duży zakres działania), niski poziom praworządności, słabe lub wręcz złe wykonywanie funkcji ochronnej. Ogólnie, im bardziej się odchyla – w tych zakresach – od wzorca państwa silnie ograniczonego – dany ustrój państwowy – tym gorsze tworzy on warunki dla życia i pracy ludzi.
Szeroki i równy zakres indywidualnych wolności ma samoistną wartość: szanuje on godność jednostki. Oprócz tego szeroki zakres wolności, zwłaszcza gospodarczej, możliwy tylko przy silnie ograniczonym państwie, dobrze wykonującym funkcję ochronną, tworzy najlepsze warunki dla szybkiego długofalowego rozwoju gospodarki, co z kolei ma ogromne znaczenie w kraju zapóźnionym, takim jak Polska:
Jak widać, nie sposób przecenić społecznego znaczenia szybkiego, długofalowego rozwoju gospodarki w kraju gospodarczo zapóźnionym. W latach 1989 – 2013 produkt krajowy brutto z PKB Polski bardziej niż się podwoił, co było najlepszym wynikiem w naszym regionie. Było to możliwe dzięki reformom prowadzącym w kierunku silnie ograniczonego państwa i – w efekcie – wolnego rynku. Wiele zostało jednak do zrobienia w takich dziedzinach jak stanowienie prawa, wymiar sprawiedliwości, system i aparat podatkowy, państwo socjalne. Na dodatek – w części wskutek tych zaniedbań – stoimy przed perspektywą silnego i trwałego spowolnienia wzrostu polskiej gospodarki, bo jego główne siły napędowe: dynamika zatrudnienia, udział inwestycji w PKB i – w części związana z tym – poprawa efektywności , w ostatnich latach słabną lub pozostaną słabe. Ten niedobry dla Polski scenariusz można zastąpić lepszym tylko wtedy jeśli wprowadzi się w życie określone reformy[1]. A to wymaga daleko większej niż dotąd mobilizacji na ich rzecz.
Taka mobilizacja jest konieczna, albowiem wolność gospodarcza jest w każdym społeczeństwie, również demokratycznym, pod stałym atakiem. W każdym społeczeństwie są bowiem grupy o różnych interesach i o różnych poglądach na rolę państwa w społeczeństwie, a w tym – w gospodarce. Jest to naturalne. W każdym kraju wśród tych grup są grupy etatystyczne – takie, które bronią nadmiernie rozbudowanego państwa i/lub prą do jego jeszcze większego rozrostu pod względem korzystnych dla nich przepisów i wydatków budżetowych. Takie grupy istnieją zarówno na zewnątrz systemu partyjnego jak i w jego ramach, nakładając się w większym lub mniejszym stopniu na określone partie polityczne. Niewydolne rozwiązania są też często bronione przez część osób zatrudnionych w organach państwa. Etatystyczne i/lub antyreformatorskie presje wynikają z interesów (korzyści finansowych lub korzyści związanych ze status quo) lub z poglądów: jest wiele osób, w tym o wyższym wykształceniu, dla których – wbrew badaniom i doświadczeniom – rozbudowane państwo jest źródłem rozwiązań, a wolny rynek – źródłem problemów.
Długofalowa dominacja grup etatystycznych i/lub antyreformatorskich kończy się załamaniem gospodarki m. In. wskutek ciężaru długu publicznego (jak np. w Grecji) lub jej stagnacją pod wpływem systematycznego pogarszania warunków dla prywatnej przedsiębiorczości (np. Włochy i Francja). Takie scenariusze są szczególnie groźne dla krajów na dorobku, do których należy Polska.
Na tym tle widać ogromne znaczenie wzmacniania obywatelskiej przeciwwagi wobec grup etatystycznych i/lub antyreformatorskich. Tylko to daje szanse na reformy, które zastąpią wspomniane groźne scenariusze. Owa wolnościowa i reformatorska siła może i powinna być tworzona zarówno w systemie partyjnym jak i poza nim – w społeczeństwie obywatelskim, tak aby wywierać mocny wolnościowy, reformatorski nacisk na partie polityczne (i inne instytucje publiczne) i w ten sposób przeciwstawić się presjom etatystycznym i/lub antyreformatorskim. Misją FOR jest wzmacnianie wolnorynkowego, reformatorskiego nurtu w ramach społeczeństwa obywatelskiego.
FOR dąży do realizacji swoich celów prowadząc trzy rodzaje działań:
Działania analityczne dają diagnozy, opinie, ostrzeżenia i rekomendacje w sprawach zgodnych z celami FOR. Te analityczne produkty są niezbędnym zasileniem dla innych działań FOR.
Działania w sferze komunikacji społecznej zmierzają do maksymalnego przekazywania owych treści do wybranych grup społecznych oraz uzyskania od nich reakcji zwrotnych, ważnych dla działań analitycznych i samej komunikacji społecznej. Działania w sferze komunikacji, formułując opinie, ostrzeżenia i rekomendacje odnośnie konkretnych propozycji w celu zwiększenia lub zmniejszenia dla nich poprawia w społeczeństwie, odwołują się do głębszych i szerszych ustaleń odnośnie pożądanej roli państwa w społeczeństwie – a w tym w gospodarce. Realizują więc one jednocześnie efekt edukacyjny. FOR dąży do tego, aby przy okazji dyskusji nad konkretnymi propozycjami czy zdarzeniami, skupiającymi uwagę mediów i opinii publicznej, maksymalizować ten efekt, pokazując głębsze aspekty owych projektów czy zdarzeń. Oprócz tego prowadzi kampanie edukacyjne w wybranych środowiskach.
Działania analityczne
Działania analityczne FOR zmierzają do promowania dobrych rozwiązań i blokowania złych i skupiają się na dwóch , częściowo krzyżujących się obszarach tematycznych:
Diagnozy i propozycje FOR są oparte na starannej analizie porównawczej: dążymy do określenia, jakie są dostępne międzynarodowe wzorce rozwiązywania określonych problemów, a jakie są doświadczenia negatywne, których powinniśmy się wystrzegać.
FOR dąży do jak najwcześniejszej identyfikacji i oceny propozycji, pojawiających się w systemie politycznym, a dotyczących rozwoju gospodarki i/lub praworządności (tzw. „watchdogs”) tak aby – poprzez działania w sferze komunikacji społecznej oraz działania organizacyjno-mobilizacyjne zwiększyć szanse wprowadzenia dobrych rozwiązań – i zmniejszyć prawdopodobieństwo przyjęcia złych. Krytyczną ocenę złych rozwiązań kontynuujemy po ich ewentualnym przyjęciu, tak aby przeciwdziałać dezinformowaniu społeczeństwa przez polityków i zwiększyć szanse na zastąpienie złych rozwiązań – lepszymi.
W miarę powiększenia swojego potencjału FOR będzie rozszerzać zakres tematyczny swoich analiz. W pierwszej kolejności interesują nas kwestie wzmocnienia funkcji ochronnej państwa – przy jednoczesnym podnoszeniu w Polsce poziomu praworządności. Chodzi tu o szeroko pojęty wymiar sprawiedliwości.
Prace analityczne FOR podporządkowane są kryteriom merytorycznym, tzn. regułom poprawności logicznej i empirycznej, a nie jakimkolwiek innym. W tym sensie są one bezstronne. Wedle takich samych merytorycznych kryteriów oceniamy rozmaite zdarzenia i propozycje, niezależnie od tego, kto jest ich autorem.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Tincidunt sit venenatis, vulputate tristique fringilla ut. Vitae pulvina.
Post a featured jobProwadzisz rekrutację i szukasz osób, dla których losy świata nie są obojętne? Chcesz wypromować swoją ofertę pracy z sensem? Wyślij ogłoszenie tutaj.
Dodaj