Dlaczego powstało Doing Good?

Dlaczego powstało Doing Good?

Wywiad z założycielką Doing Good - Dobrosławą Gogłozą.

Co było inspiracją do stworzenia Doing Good? Jakie wartości przyświecały naszej founderce od samego początku projektu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie poniżej w wywiadzie, wprost z naszego ebooka, który przeprowadziliśmy z Dobrosławą Gogłozą - Dyrektor Zarządzająca Pomagam.pl i założycielka Doing Good.

Czym jest dla Ciebie praca z sensem?

Dla mnie to taka praca, w której mogę się cały czas rozwijać i uczyć nowych rzeczy, ale też dająca mi poczucie, że wnoszę coś dobrego do życia innych ludzi czy funkcjonowania planety. Wkładanie wysiłku w budowanie czegoś pozytywnego dla świata daje olbrzymią satysfakcję. Przerażają mnie statystyki pokazujące bardzo niski poziom zaangażowania w pracę w Polsce, ale uważam, że wynikają one między innymi z tego, że chcemy od pracy więcej niż kiedyś, że jest ona dla nas nie tylko źródłem utrzymania, ale często również tożsamości czy nawet szczęścia. Wiele osób nie ma odwagi jednak ani wiedzy, żeby poszukać dla siebie tej pracy, w której czują się naprawdę dobrze, chociaż może być to jedna z najważniejszych decyzji składających się na naszą jakość życia. Chciałabym więc dołożyć swoją cegiełkę do pomagania innym znalezienia tego sensu w ich pracy.

Jakie mity dotyczące pracy z pozytywnym impaktem chciałabyś obalić?

Istnieje dość powszechne przekonanie, że biznes i działalność dobroczynna to sfery, które nie są ze sobą połączone i że jeśli biznes może robić coś dobrego, to tylko w ramach projektów CSR lub poprzez przekazywanie darowizn na rzecz organizacji pozarządowych. To sprawia, że wiele osób myślących o pracy mającej pozytywny impakt zakłada, że może to być tylko praca w NGO. Tymczasem jest wiele firm, które robią naprawdę wartościowe rzeczy, a także jest już naprawdę spora ilość konkretnych stanowisk w różnorakich markach, w ramach których można wiele zdziałać. Z jednej strony można się przyglądać rosnącej fali start-upów, które próbują rozwiązywać wiele wyzwań współczesności, a z drugiej można rozważać impaktowe stanowiska w dużych firmach, bo duże instytucje dają duże możliwości – szczególnie kiedy odpowiednia osoba znajdzie się w odpowiednim miejscu. I w tym jako Doing Good chcemy pomagać. Niektórzy bywają też zaskoczeni, że czynienie dobra dla ludzi czy planety można łączyć z zyskiem. Ja uważam, że powinniśmy się z tego cieszyć. Gdybyśmy żyli w świecie, w którym da się zarabiać tylko na robieniu rzeczy szkodliwych, to byłaby to naprawdę zła wiadomość. Uważam jednak, że obecnie najciekawsze inicjatywy dzieją się na przecięciu tych dwóch światów. Środowisko pozarządowe ma w sobie pasję i wizję, która mogłaby wnieść sporo dobrej energii i innowacyjności w świat biznesowy, a z kolei biznes ma skalowalność i wypracowane praktyki mierzenia skuteczności, które mają duży potencjał ulepszania działalności dobroczynnej.

Jakie największe wyzwania stoją przed ludźmi, którzy chcą znaleźć pracę z sensem?

Myślę, że niełatwo się odnaleźć w ekosystemie impaktowych start-upów, tysięcy organizacji pozarządowych i wielkich firm, które zaczynają swoje projekty zmieniające łańcuchy dostaw i wprowadzających pozytywne innowacje. Takich miejsc jest sporo, ale trudno jest je znaleźć, kiedy się nie wie, czego szukać. Część osób potrzebuje też wsparcia w zrozumieniu, jak ich dotychczasowe doświadczenie może przekładać się na szanse w nowej branży i jakie stanowiska mogą brać pod uwagę, szukając dla siebie nowego miejsca.

Co zainspirowało Cię do założenia Doing Good?

Sama od wielu lat pracuję w projektach, o których z dumą mogę powiedzieć, że działają na korzyść ludzi, zwierząt i środowiska, dzięki temu więc wiem, jak dużą satysfakcję można czerpać z pracy zawodowej. Przez tę moją historię zawodową trafiały do mnie regularnie osoby, które chciały zaczerpnąć porad dotyczących zmiany i wejścia w świat pozytywnego impaktu i dzięki nim mogłam dostrzec, jak ciężko się w nim odnaleźć i wykonać pierwsze kroki. Żeby wyszukać potencjalnych pracodawców, trzeba wiedzieć, które firmy zajmują się ważnymi dla nas sprawami. Większość osób może kojarzyć pojedyncze marki, najczęściej te działające na zasadzie B2C, a więc prowadzące komunikację skierowaną do indywidualnych klientów. Często jednak przeczuwamy, że takich firm jest więcej, ale nie wiemy, gdzie ich szukać. Może też nie ma akurat rekrutacji w żadnym z interesujących nas miejsc i dlatego musimy szukać w nieco innych branżach wtedy niekoniecznie zawsze wiemy, jak je zidentyfikować. Problem pojawia się też po stronie pracodawców. Pomagałam przy rekrutacjach zagranicznych firm czy instytucji, które wchodziły do Polski i próbowały budować tu swój pierwszy zespół. Zależało im na tym, żeby znaleźć osoby, dla których misja organizacji będzie ważna, ale ciężko było im je znaleźć, bo nikt ich tu jeszcze nie znał. Doszłam do wniosku, że stworzenie jakiejś formy pośrednictwa między osobami szukającymi pracy z pozytywnym wpływem oraz firmami poszukującymi pracowników zaangażowanych w ich misję będzie wartościowym pomysłem dla wielu osób. Obecne reakcje na Doing Good pokazują, że tak właśnie jest.

Jak Doing Good przyczyni się do kształtowania przyszłości rynku pracy?

Przede wszystkim mam nadzieję, że uda nam się przekierować jak najwięcej osób szukających pracy z pozytywnym impaktem do firm i organizacji, które robią ważne i inspirujące rzeczy. Moją największą ambicją byłoby jednak zainspirowanie większej liczby osób do zainteresowania się działalnością biznesową i jej potencjałem w rozwiązywaniu najważniejszych problemów współczesnego świata i do zakładania własnych przedsięwzięć. Chciałabym, żeby do biznesu trafiało więcej osób, którym leży na sercu przyszłość planety, żeby generowały pomysły i kapitał oraz dawały przykład kolejnym przedsiębiorczyniom i przedsiębiorcom.

Dobrosława Gogłoza jest dyrektorką zarządzającą serwisu Pomagam.pl oraz założycielką platformy Doing Good, który pomaga znaleźć pracę w impaktowych branżach i organizacjach pozarządowych. Była założycielką i wieloletnią prezeską Stowarzyszenia Otwarte Klatki, organizacji zajmującej się ochroną zwierząt hodowlanych, która została uznana za jedną z najskuteczniejszych na świecie.

Po przejściu do firmy technologicznej wprowadziła szereg zmian dotyczących budowania marki, które obecnie skutkują bardzo wysoką rozpoznawalnością wśród respondentów internetowych. W zeszłym roku kampania społeczna Pomagam.pl otrzymała 3 nagrody Klubu Twórców Reklamy, w tym główną nagrodę Best of Charity. Pomagam.pl jest obecnie w gronie czołowych donacyjnych serwisów crowdfundingowych w Polsce i na świecie.

Otwarte Klatki – organizacja, którą założyła i którą zarządzała przez 8 lat, zyskała uznanie jako jedna z 4 najskuteczniejszych organizacji na świecie w swojej branży. Zarządzała zespołem, który przygotował organizację do niezależnego audytu, w wyniku którego przyznano to wyróżnienie. Otwarte Klatki zostały jedyną organizacją pozarządową z Europy Wschodniej, która uzyskała taką rozpoznawalność na skalę światową i jedną z niewielu organizacji pozarządowych z Polski, które z sukcesem dokonały ekspansji międzynarodowej (do 9 krajów). Kampanie prowadzone przez Otwarte Klatki były relacjonowane m.im. przez Reuters, BBC, The Times i Daily Mail, oraz media z większości krajów europejskich. Działalność organizacji przyczyniła się do popularyzacji żywności roślinnej w Polsce, podniesienia statusu zwierząt hodowlanych w debacie politycznej, oraz zmian w polityce dostaw jaj i kurczaków w wielu polskich i międzynarodowych sieciach.

Pomysłodawczyni i organizatorka międzynarodowej konferencji CARE (Conference for Animal Rights in Europe), która odbyła się w Wiedniu, Pradze i dwukrotnie w Warszawie. Konferencja uzyskała status czołowego wydarzenia branżowego w Europie.

Dwukrotna laureatka amerykańskiego grantu The Pollination Project, przyznawanego osobom i projektom, które przyczyniają się do budowania zrównoważonego i sprawiedliwego świata. Współautorka adresowanego do młodych aktywistów podręcznika działania na rzecz zwierząt, który został przetłumaczony na 5 języków.

Mentorka i ekspertka w EIT Food, Shesnnovation Academy, Fundacji Efektywnego Altruizmu i Infuture.Institute Natalii Hatalskiej.

Obecnie rozwija startup Doing Good – platformę do poszukiwania pracy mającej pozytywny wpływ na świat – który już zbudował wokół siebie zaangażowaną społeczność i silne word-of-mouth.

Dodaj ogłoszenie

Prowadzisz rekrutację i szukasz osób, dla których losy świata nie są obojętne? Chcesz wypromować swoją ofertę pracy z sensem? Wyślij ogłoszenie tutaj.

Dodaj

Dodaj ogłoszenie

Prowadzisz rekrutację i szukasz osób, dla których losy świata nie są obojętne? Chcesz wypromować swoją ofertę pracy z sensem? Wyślij ogłoszenie tutaj.

Wyślij