Jak ważne jest edukowanie z kompetencji cyfrowych? Wywiad z Elżbietą Wojciechowską z Fundacji Digital University

Jak ważne jest edukowanie z kompetencji cyfrowych? Wywiad z Elżbietą Wojciechowską z Fundacji Digital University

Fundacja Digital University zajmuje się szeroko rozumianą edukacją z zakresu kompetencji cyfrowych, przyszłości i ekologii.

Czy trudno jest edukować w dzisiejszym świecie? Jaka jest rola edukacji w XXI wieku? O działaniach i misji Fundacji Digital University opowiedziała jej prezeska Elżbieta Wojciechowska.

Opowiedz w kilku słowach czym zajmuje się Fundacja?

Fundacja Digital University zajmuje się szeroko rozumianą edukacją z zakresu kompetencji cyfrowych, przyszłości i ekologii. To są dla nas bardzo ważne tematy, które są aktualne i dadzą młodym ludziom i nam dorosłym lepszą przyszłość. Technologie rozwijają się na co dzień. Póki co nie ma perspektywy na zatrzymanie tego rozwoju, więc lepiej je poznać, żeby w przyszłości dostać lepszą szansę. My swoje działania kierujemy do grup, które mają wpływ na edukację. Dużo działań skierowanych jest do nauczycieli, bo to oni pracują z dzieciakami na co dzień i oni mają realny wpływ na kształt i wygląd edukacji. Działamy też dla osób, które miały trudniejszy start w życiu z powodów materialnych, bądź życiowych. Naszym głównym celem jest wyrównywanie szans i dawanie lepszej perspektywy.

Jakie to są możliwe formy współpracy np. dla nauczycieli? To są np. gotowe lekcje, czy np kursy, webinary, które są dla nich dostępne?

Dla nauczycieli mamy dwa programy: ekologiczny Be.Eco oraz Be.Net dotyczący kompetencji przyszłości używania technologii w czasie lekcji - włączania ich do pracy z uczniami. Przygotowaliśmy platformę, gdzie zgromadziliśmy wszystkie nasze dotychczasowe materiały. Są też webinary, w których można uczestniczyć na żywo, podczas których jest możliwość interakcji i rozmowy z ekspertem, co ma chyba największą wartość, bo można zadawać pytania. Przygotowaliśmy też webinary do wszystkich tematów, które poruszamy, oraz scenariusze lekcji na każdym poziomie edukacji. 

Szkolicie z tematów nowych technologii oraz ekologii. Dlaczego zdecydowaliście się akurat na te obszary ?

Technologia wynika z nazwy Digital University. I tym się zawsze interesowaliśmy. Ostatni raport World Economic Forum, poświęcony kompetencjom przyszłości, pokazuje, że większość z nich to są umiejętności miękkie. Rozumienie technologii jest tylko jedną z nich. Dodatkowo dbałość o naszą planetę jest obowiązkiem każdego z nas, tak wynika z naszej wiedzy. Technologie mogą nam pomóc i dlatego ten temat jest dla nas tak bardzo istotny.

Czy skupiacie się na nauce programowania, czy bardziej na tym czym jest technologia, jak z niej korzystać i jak ją rozumieć?

Technologię traktujemy bardzo szeroko. Umiejętność programowania jest tylko jedną z czynności, na których warto się skupić. Szczególnie zachęcamy kobiety do uczenia się programowania, ze względu na stereotypy. Dziewczynki zapisujemy na tańce, a nie na programowanie. Ale technologię samą w sobie rozumiemy bardzo szeroko. To jest korzystanie z narzędzi i włączanie tych narzędzi w lekcje. Umiejętność projektowania, projektowania w 3D - to można wykorzystać na wielu lekcjach. Więc sama technologia jest narzędziem, a my chcemy, żeby te narzędzia były wykorzystywane w szkołach, żeby lekcje były bardziej atrakcyjne i bardziej nowoczesne dla uczniów.

Jakie kompetencje są Twoim zdaniem kluczowe w dzisiejszym świecie?

Krytyczne myślenie, nastawienie się na stałe uczenie się, motywacja i samodzielne uczenie się, a także wyszukiwanie informacji. Myślę, że nasza edukacja i szkoła powinny zmieniać się właśnie za pomocą koncentrowania się na wyżej wspomnianych kompetencjach. Ważne, żeby to nie była wiedza odtwórcza, ale żeby uczniowie mogli również sami się uczyć, bo mają do tego mnóstwo narzędzi i możliwości. Uczenie się na pamięć powiatów w Polsce, które i tak będą za chwilę nieaktualne, bo co chwile zachodzą kolejne zmiany, nie ma po prostu sensu. Natomiast ćwiczenie umysłu poprzez uczenie się języków jest jak najbardziej na tak. Nie twierdzę, że uczenie się treści jest złe, jednak powinna odbyć się zmiana formuły tych treści. 

Czy są projekty, które były dla Ciebie szczególnie ważne i utkwiły Ci w pamięci?

Dla mnie najważniejsze są projekty, gdzie mam bezpośredni kontakt z naszymi odbiorcami. Taki face to face. Jest taki program roczny Uniwersytet Sukcesu. To są młode kobiety, które właśnie miały trudniejszą sytuację w życiu. Materialnie ich rodziców nie było stać na inwestowanie w edukację, bądź wychowały się w domach dziecka, gdzie też te środki są ograniczone. Co roku zapraszamy ich najpierw na taki kamp tygodniowy w różnych miastach w Polsce. Zawsze jestem na tych wyjazdach i rozmawiam z nimi. Słucham tego, jak one odbierają ten program, co pozwala mi go ulepszać. Dzięki tym spotkaniom wiem, dla kogo pracuję. Że nie są one obrazkiem na monitorze.

Pracujecie z bardzo różnymi grupami… jeśli ktoś chciałby Wam pomóc, bądź z Wami współpracować, czy jest to w ogóle możliwe?

Fundacja Digital University działa przez cały rok, więc właściwie nie ma momentu, gdzie nie mamy przestrzeni do współpracy. Nawet w wakacje nie mamy szansy odpocząć, bo wtedy zaczynamy każdą edycję programu Uniwersytet Sukcesu. Rok szkolny trwa od września do czerwca, tak zazwyczaj pracujemy z nauczycielami. Niedawno robiliśmy wydarzenie dla młodzieży i studentów o kompetencjach przyszłości, innowacyjności, przedsiębiorczości i sztucznej inteligencji, gdzie mieliśmy ponad 10 tysięcy uczestników. Co jest ciekawe, w ciągu miesiąca zebraliśmy tyle osób. To było wydarzenie online, więc szkoły, klasy oglądały wydarzenie zbiorowo. Dyskusje na czacie były naprawdę fajne i dzieciaki zadawały bardzo mądre pytania. Młodzież jest cudowna, bardzo konsekwentna w działaniach, więc do nas można się włączyć w każdej chwili. Zawsze potrzebujemy wsparcia, natomiast jeśli ktoś chce nas wspierać, to zależy nam, żeby to nie było jednorazowe.

Ela Wojciechowska jest Prezeską Fundacji Digital University. Z Fundacją Digital University związana od samego początku. Przez wiele lat opracowywała i wdrażała działania edukacyjne z obszaru nowych technologii, dziś przewodzi całej fundacji.

Zorganizowała liczne edycje warsztatów DigiKids, rozwijających kompetencje cyfrowe dzieci i młodzieży. Jest autorką Uniwersytetu Sukcesu, rocznego programu edukacyjnego, wspierającego młode kobiety z domów dziecka i rodzin w trudnej sytuacji materialnej w zdobyciu atrakcyjnego zawodu przyszłości. Zainicjowała BE.ECO i BE.NET – projekty skierowane do nauczycieli i pogłębiające ich wiedzę z zakresu ekologii i bezpieczeństwa w sieci.

Poza pracą w Fundacji Digital University, Ela chętnie angażuje się w inicjatywy innych organizacji, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem. Prywatnie – szczęśliwa mama Kuby i Grzesia.

Z wykształcenia jest psychologiem społecznym. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w sprzedaży, HR, szkoleniach i organizacji eventów.

Dodaj ogłoszenie

Prowadzisz rekrutację i szukasz osób, dla których losy świata nie są obojętne? Chcesz wypromować swoją ofertę pracy z sensem? Wyślij ogłoszenie tutaj.

Dodaj

Dodaj ogłoszenie

Prowadzisz rekrutację i szukasz osób, dla których losy świata nie są obojętne? Chcesz wypromować swoją ofertę pracy z sensem? Wyślij ogłoszenie tutaj.

Wyślij