Chcesz pracować dla klimatu? Podpowiadamy, od czego zacząć

Chcesz pracować dla klimatu? Podpowiadamy, od czego zacząć

Najbliższe lata przebiegną pod znakiem transformacji w stronę zielonej gospodarki. Kluczowym ogniwem będą ludzie o odpowiednich kompetencjach, którzy te często nowe obszary stworzą.

Ludzie napędem zielonej gospodarki

W raporcie Linkedin Global Green Skills Report 2022 czytamy, że na świecie transformacja odbywa się już teraz. Liczba osób określanych mianem Green talents (zielone talenty) wzrosła z 9,6% w 2015 do 13,3% w 2021. W ostatnich 5 latach w Stanach Zjednoczonych liczba miejsc pracy w obszarze źródeł odnawialnych i środowiska wzrosła o 237%, podczas gdy w kategorii olej i gaz wzrost stanowił tylko 19%. Autorzy raportu zauważają jednak, że wciąż za mało osób decyduje się na wejście w obszar zielonych zawodów (ang. green jobs) i wkrótce popyt na specjalistki i specjalistów przerośnie podaż i w konsekwencji spowolni tempo transformacji. Warto zauważyć, że nie wszystkie zawody w zielonej transformacji będą określane jako zielone (np. osoba instalująca panele słoneczne), ale wiele z tych zawodów to te tradycyjne, które potrzebują zielonych kompetencji przykładowo projektant_ka, manager_ka floty czy key account manager_ka.

Jakie kroki podjąć w walce z kryzysem klimatycznym?

Jeżeli czujesz, że chcesz być częścią tej zmiany i przebranżowić się na zawodową walkę z kryzysem klimatycznym, to poniżej znajdziesz przydatne kroki, które mogą pomóc Ci w tym procesie.

Krok 1: Rozgryź kryzys klimatyczny

W skrócie, świat powinien dążyć do utrzymania temperatury poniżej 1,5°C do okresu przed rewolucją przemysłową. Co oznacza, że emisje związane z działalnością człowieka muszą do 2030 spaść około 45 % (od poziomu w 2010 roku). Kryzys klimatyczny jest jednak wyzwaniem dużo bardziej złożonym i warto poświęcić trochę więcej czasu na poznanie całego systemu przyczyn i skutków. Jest dużo źródeł, z jakich możemy czerpać tę wiedzę. Tutaj znajdziesz przykładową selekcję materiałów po angielsku (książki, podcasty), a tutaj artykuł z przydatnymi źródłami wiedzy po polsku (strony internetowe, artykuły i podcasty). Pomocny może być udział w warsztatach Mozaiki Klimatycznej (Climate Fresk), który pozwala całościowo zrozumieć zmiany klimatu.

Krok 2: Skup się na jednym obszarze

Transformacja dotyczy niemal wszystkich sektorów gospodarki, a każdy z nich to duża specyfika i sporo wiedzy, którą trzeba przyswoić. Słuchając osób, które podjęły tę zmianę zawodową, często obserwuje się dwa główne kryteria wyboru obszaru. Pierwszy to wybór takiego obszaru, w którym pozytywny wpływ na klimat będzie maksymalny. Drugie istotne kryterium to spojrzenie na obszary związane z klimatem i zadanie sobie pytania, czy któreś z moich wcześniejszych doświadczeń zawodowych i pasji łączy się z danym obszarem.  Pytania, które mogą pomóc na tym etapie:

  • Jaki wpływ na zmiany klimatu ma transformacja danego obszaru?
  • Czy ten obszar wpływa bezpośrednio na redukcję emisji CO2?
  • Czy któryś z obszarów, w którym dotychczas pracowałam_em, jest istotny pod względem walki z kryzysem klimatycznym?

W wyborze obszaru może wesprzeć Cię analiza danych Our Word in Data dotycząca emisyjności sektorów oraz zestawienie organizacji Drawdown. Pierwsza pokazuje nam, które sektory odpowiadają za największe emisje i tutaj widzimy przykładowo, że to obszar energii jest najbardziej emisyjny i odpowiada za 73,2 % emisji (dane zestawienia odnoszą się do 2016). Natomiast w obszarze energii jest mnóstwo podkategorii, które w następnym kroku trzeba wziąć pod lupę. Pamiętajmy również, że każdy procent odgrywa olbrzymie znaczenie i przekłada się na setki milionów ton dwutlenku węgla, które wpompowujemy w atmosferę.

Hannah Ritchie, Max Roser and Pablo Rosado (2020) — “CO₂ and Greenhouse Gas Emissions”. Published online at OurWorldInData.org. Retrieved from: ‘https://ourworldindata.org/co2-and-other-greenhouse-gas-emissions' [Online Resource]

Drugim przydatnym narzędziem, które może pomóc nam w wyborze obszaru, jest wspomniane zestawienie Drawdown, które analizuje ponad 90 rozwiązań w podziale na ich potencjał redukcji emisji, biorąc pod uwagę dwa możliwe scenariusze. Scenariusz 1 jest mniej więcej zgodny ze wzrostem temperatury o 2˚C do 2100 r., a scenariusz 2 mniej więcej pokrywa się ze wzrostem temperatury o 1,5˚C pod koniec stulecia. Tutaj przykładowo widzimy, że przy założeniu Scenariusza 1, największy potencjał redukcji emisji mają rozwiązania związane z ograniczeniem marnowania jedzenia. Z kolei przy założeniu Scenariusza 2 to turbiny wiatrowe na lądzie mogą pomóc zredukować największą ilość emisji.

10 pierwszych rozwiązań według Scenariusza 1. Całe zestawienie analizuje ponad 90 różnych rozwiązań redukujących emisje. Źródło: Drawdown

Krok 3: Zbuduj wiedzę i zdobywaj doświadczenie

Gdy już wybierzesz sektor, warto zgłębić temat, korzystając z dostępnych kursów online (np. Cursea, edX), szkoleń i studiów stacjonarnych, książek, podcastów czy wydarzeń. Warto wziąć pod uwagę wsparcie organizacji lub kolektywu działającego w tym temacie (dobrym pomysłem może okazać się na przykład przejście na 4-dniowy tydzień pracy i poświęcenie 1 dnia w tygodniu na poznanie obszaru, zebranie doświadczenia i zbudowanie networku). Bądź też na bieżąco ze zmieniającymi się dynamicznie warunkami na rynku np. wchodzącymi regulacjami czy pojawiającymi się nowymi graczami.

Krok 4: Zmapuj organizacje i networkuj

Zrób dokładny research tego, jakie organizacje i osoby działają w wybranym obszarze. Weź szczególnie pod uwagę te stanowiska i miejsca pracy, które zwiększają szanse na zatrudnienie w przyszłości — stawiają na regularne podnoszenie kwalifikacji, aktywują Twoją rolę w zielonej transformacji. Dołącz do różnych społeczności w Polsce (grupa Doing Good na FB) i za granicą (Work on Climate, ClimateAction.tech, Terra.do), gdzie możesz spotkać osoby, które są w tej samej sytuacji lub przeszły podobną ścieżkę i mogą wspomóc radą lub połączyć z kolejną osobą. Trzeba dużo cierpliwości, ale na pewno zaskoczysz się wsparciem społeczności…i to pozytywnie.

Jest duża szansa, że nie musisz rzucać aktualnej pracy

Może okazać się, że pozostanie w obecnym miejscu pracy będzie dla Ciebie bardziej optymalnym rozwiązaniem. Tutaj pomocne mogą okazać się pytania:

  • Jaką mam tolerancję dla ryzyka?
  • Jaki wpływ na klimat ma moja organizacja?
  • Czy moja firma wspiera rekrutację wewnętrzną?

Może nie jest to jeszcze tak widoczne, ale aby walka z kryzysem klimatycznym okazała się sukcesem, klimatem nie mogą zajmować się tylko osoby w działach z szyldem Sustainability/CSR/ESG czy organizacje zaprojektowane po to, by redukować emisje/pochłaniać CO2. Transformacja obejmie również te firmy, które dotychczas nie miały najlepszej renomy w tym obszarze. Już dzisiaj Unia Europejska wprowadza kolejne regulacje nakazujące zmiany w sektorze prywatnym. Coraz więcej zarządzających firmami, którzy do tej pory przyjmowali strategię “czekamy i zobaczymy”, zauważa, że muszą podjąć działania albo ich biznesu po prostu zaraz nie będzie. Może to być zatem dobry moment na rozpoczęcie dialogu w firmie.

Every job must be a climate job

Project Drawdown postuluje, że w rzeczywistości każda praca powinna walczyć z kryzysem klimatycznym (ang. every job must be a climate job). Organizacja przygotowała cykl praktycznych przewodników pokazujących, jak osoby w obszarach takich jak finanse, HR, marketing czy działach sprzedaży mogą już dziś działać dla klimatu.

7 praktycznych przewodników “The Drawdown Labs Job Function Action Guides” dla osób pracujących w finansach, HR, marketingu, działach prawnych, działach zakupów i zamówień publicznych, sprzedaży i customer service.

Zbuduj społeczność

Działanie w pojedynkę może być trudne. Inicjacja grupy oficjalnej lub nieoficjalnej daje możliwość czerpania z różnych umiejętności. To też większa szansa na znalezienie wewnętrznych dźwigni na zmiany w organizacji. W ramach grupy warto stworzyć przestrzeń do kreatywnych sesji i zastanowić się, jakie są działania, które można wspólnie podjąć. Warto również zmapować w firmie te obszary, które mają kluczowe znaczenie i największy potencjał zmiany, a także zidentyfikować osoby, które mogą stać się naszymi sojusznikami.

Jeśli masz gotowość na taką zmianę w swojej karierze, jesteśmy tutaj, żeby pomóc. Będziemy publikować więcej materiałów, które mają na celu pomóc w zmianie na pracę z sensem. Bądź na bieżąco i dołącz do naszej społeczności Doing Good.

Dodaj ogłoszenie

Prowadzisz rekrutację i szukasz osób, dla których losy świata nie są obojętne? Chcesz wypromować swoją ofertę pracy z sensem? Wyślij ogłoszenie tutaj.

Dodaj

Dodaj ogłoszenie

Prowadzisz rekrutację i szukasz osób, dla których losy świata nie są obojętne? Chcesz wypromować swoją ofertę pracy z sensem? Wyślij ogłoszenie tutaj.

Wyślij